Thursday, July 29, 2010

Nota semalam..

Salam dan terima kasih kerana sudi membelek blog ini.

Pertamanya, syukur Alhamdulillah kerana aku dilahirkan sebagai seorang Muslim. Tanpa ketentuan-Nya aku mungkin berkiblatkan selain Kaabah dan mungkin barbangsa eropah. Bermata biru, barambut perang dan bertubuh tinggi lampai. Tapi apa yang pasti, aku berkulit kuning langsat, bermata sepet dan bertubuh rendang seperti pohon yang tak berbuah. Maklumlah putera banjarlah katakan..

Banjar adalah rumpun melayu dan melayu itu beragama Islam. Betul ke statement nih? Tak semestinya melayu itu Islam dan Islam itu melayu. Mungkin secara kebetulan, dalam perlembagaan persekutuan menyatakan melayu itu orang yang berbahasa melayu dan beragama Islam.

Masuk Islam tak bererti masuk melayu. Habis semua kena tukar. Namanya, pakaiannya, cara makannya semua kena ikut melayu. Kalo takde songkok dgn kain pelikat takleh solat ker? Muslimat wajib pakai telekung ker kalo nak mengadap Allah!

Aku suka tagline nih "Islam for all". Islam untuk semua bukan hanya untuk bangsa melayu sahaja. Kalo dia orang asal sekalipun, dalam kubur tak ditanya bangsa apa tapi yang wajib apa agama kita.

Tersentuh jugak hati bila teringatkan waktu maghrib semalam. Masuk je surau utama di office terdengar azan dilaungkan. Sambil ambil wuduk tertanya jugak siapakah gerangan empunya suara yang begitu lunak malaungkan kalimah suci. Terkejut bila masuk sebab yang ada dalam tu sekumpulan saudara kita berbangsa bangla. Aku perhatikan mereka sambil tertanya dalam hati, orang kita macam nih ker. Tak macam mereka; walaupun hanya cleaner tapi solat mereka jaga, azan mereka laungkan, solat Jumaat mereka kerjakan walau terpaksa menapak beribu langkah. Mereka bukan ada kenderaan. Kalau ade pun takkan van company nak hantar mereka ke masjid. Silap-silap driver van pun kantoi dalam bilik driver masa solat Jumaat.

Apa yang aku kagumkan semangat mereka tu. Walau di negeri orang sekalipun mereka tetap menjalankan perintah tuhan.. KITA? renungkanlah.....

No comments:

Post a Comment