Wednesday, September 8, 2010

Berita Gembira.....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bagi yang berpuasa kedatangan Syawal bersama membawa rasa kegembiraan. Ia suatu yang wajar, kerana kita telah berjaya melaksanakan sesuatu bersifat pengorbanan i.e berkorban melawan hawa nafsu kerana menurut perintah Allah. Justeru benarlah sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Bagi orang yang sudah melaksanakan puasa Ramadhan baginya ada 2 saat kegembiraan. Pertama kegembiraan di waktu berbuka/berhari raya, dan keduanya, kegembiraan ketika mengadap Allah Subhanahu Wa Ta`ala.” Hadis Riwayat Imam Muslim.

Kegembiraan yang satu lagi akan kita terimanya di akhirat dan bagi orang yang berpuasa Ramadhan akan memasuki Syurga melalui pintu yang dinamakan ”Bab al-Rayyan”. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: ”Syurga itu mempunyai lapan pintu. Ada satu pintu di namakan al-Rayyan, tidak masuk melalui pintu itu melainkan mereka yang berpuasa Ramadhan”- Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

Tahniah kepada anda semua yang telah berpuasa Ramadhan seikhlasnya. Tahniah kerana anda telah berjaya melawan hawa nafsu dan menurut perintah Allah SWT. Tahniah kerana anda bakal memasuki Syurga melalui pintu yang khas. Kegembiraan ini hendaklah dipenuhi dengan memuja dan memuji Allah dengan laungan tasbih dan tahmid dimalam dan pagi Hari Raya. Anda telah kembali kepada fitrah, bersih dari dosa dan taubat anda telah diterima oleh Allah. Bersyukurlah kepada Allah dan tetaplah di dalam iman dan amalan mulia serta sentiasa menjaga perintah dan larangan Allah supaya hidup kita sentiasa di dalam keridhaanNya.
Selamat Hari Raya AidilFitr.

No comments:

Post a Comment