Monday, September 6, 2010

Pilihan sendiri..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah menyifatkan orang-orang yang berdosa dan tenggelam di dalam kekufuran sebagai mereka yang menzalimi diri sendiri. Dalam surah al-Zuhruf 43: 74-78 Allah menjelaskan balasan bagi mereka yang berdosa dan ingkar adalah azab neraka Jahannam dan berkekalan di dalamnya. Tidak diringankan azab itu daripada mereka, dan mereka tinggal dengan derita dan tidak mendapat sebarang pertolongan. Allah menjelaskan:
“ tidaklah kami menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.” –[al-Zuhruf 43:76]
Dikatakan mereka menginaya diri sendiri kerana itulah jalan yang mereka pilih sendiri, sedangkan Allah telah mengutuskan Rasulnya menjelaskan tentang kebenaran dan jalan yang benar yang sepatutnya diikuti dan dipatuhi.

Marilah sempena Ramadhan ini kita kembali kepada Allah, menyerah diri dan tunduk kepadanya akur dengan azabnya yang pedih. Kita telah lihat sendiri bagaimana Allah yang Maha Perkasa menenggelamkan suatu daerah, memusnahkan negeri dengan tiupan angin, gempa bumi dan berbagai lagi. Itu sebagai bukti tentang kewujudanNya, sebagai bukti sebahagian dari azabNya yang pedih untuk kita renung dan insafi.

No comments:

Post a Comment